måndag 7 maj 2012

posttraumatiskt stressyndrom



Hallå!


I onsdags var jag på min bildterapi som vanligt och då gjorde vi som en utvärdering över mina svårigheter. Vilka dom är och lite varför jag har dom.
Det var faktiskt riktigt kul, kanske mest skönt för när vi pratade och radade upp dom sådär så fick jag en annan sorts förståelse för mig själv. Och jag var med på allt, inget var nytt, förutom en sak.. Min terapeut sa att hon hon tror jag lider av posttraumatisk stress..
Det var ju inte direkt så jag skrek "nej det har jag inte!" och det är inte första gången en terapeut eller psykolog tog upp det, men det är inget jag känner att jag har. Man tänker sig ju att det är folk i krig och katastrofer som får det.
Men i helgen har jag tänkt på det en massa och nyss läste jag det här;

Symtom vid posttraumatiskt stressyndrom

De vanligaste tecknen vid posttraumatiskt stressyndrom är:
  • att återuppleva traumat i form av återkommande och påträngande minnesbilder. Det kan ske både när du är vaken och när du sover, då i form av mardrömmar.
  • att försöka undvika allt som på något sätt påminner om traumat. Det kan leda till att du isolerar dig från familj, vänner och arbetskamrater.
  • en överdriven vaksamhet. Den överdrivna vaksamheten kan göra dig onormalt lättskrämd och lättirriterad. Du kan få omotiverade vredesutbrott, koncentrationssvårigheter och problem med sömnen.
  • minnesförlust. Den kan vara total och är oftast begränsad till tiden precis före, under eller efter traumat.

Jag har haft lite av alla punkterna. Bara nu i helgen har jag fått två "flashbacks" på två traumatiska situationer från min barndom/ungdom. Och det får jag ofta. En situation, en plats eller en person som påminner mig om något jobbigt och ger mig ofta ångest och tydliga bilder och minnen av situationen. Jag har aldrig tidigare kopplat ihop dom med PTSD (posttraumatisk stressyndrom) för det har verkat helt annorlunda mot det jag sett om det i filmer och hört plus att det har vart så så länge och inte verkat så himla konstigt.
Men ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag tänka att det kanske inte är helt fel.
Men men.
Det här är ju nytt för mig men det skulle förklara en massa.

Annars så ska jag fortsätta mitt superhjälte-film-tittande jag började på i helgen. Har hittills sett Green Lantern, Fantastic Four 1&2, Captain America och ska nu se Hulken tror jag.
Ha det bra!