torsdag 31 maj 2012

Alla dessa vackra varelser



Så kissebebisarna..

Igår vid åtta vaknade jag och efter en ganska jobbig natt av lite sömn i små omgångar. Så jag var aptrött och tänkte väl gå och sova lite mera efter jag vart på toa.
Stacy låg vid mina knäväck och hade överhuvudtaget vart väldigt närgången under kvällen och natten. Men när jag gick upp märkte jag att hon hade "läckt" två små droppar i sängen. Och att hon sen tvättade sig ovanligt mycket mellan benen gjorde att jag förstod att nu var det igång.

Clementine
9:11 var första bebisen ute. En liten svart flicka med som jag senare döpte till Clementine. En riktig livlig och skrikig bebis.

Cactus aka Cp-tassen
9:40 kom andra bebisen som också var en svart tjej. Och jag vart jätte rädd att jag inte skulle se skilnad på dom men sen såg jag att bebis nummer två hade 6 tår på varje tass. Så hennes första namn blev Cp-tassen. Nu är hon även kallad Cactus (för alla klorna).
Clas
10:31 Var det dags igen och ännu en svart bebis kom ut. Men som tur var en pojke så jag skulle kunna se skillnad på dom. Han heter nu Clas efter min familjs favorit butik Clas Ohlson. ;)
Sen hann jag inte ens se om det kom någon efterbörd på Clas för strax efter var det plötsligt en till bebis där.

Cruella
10:37 Ännu en svart tjej. Nu skulle jag ha svårt att se skillnad på dom. Först gick det bra för den första tjejen var ju mycket torrare och denna nya hade längst navelssträngsstump kvar men för säkerhetsskull så målade jag lite rött nagellack längst bak på Clementines svanstipp (och nej, det är inte grymt eller giftigt för det var så lite och kattmammorna kommer sällan åt att tvätta där). Sen upptäckte jag också att både Clementine och den här nya tjejen var vita under hakan och mellan bakbenen. Helt lika. Typiskt. Hur som helst så fick denna nya tjej namnet Cruella för att hon alltid bär päls..

Sen trodde jag det var slut. Och när jag pratade med mormor och berättade att alla katterna var svarta sa mormor " Nej, vad tråkigt". Jag vart så klart upprörd och sa att världens finaste katt (Sammy) faktiskt är svart. Men Stacy verkade ha lyssnat för just precis då så..

Cloetta
12:20 ploppade det ut en sista grå, gul liten kisse. Först tyckte jag hon såg spräcklig ut men sen när hon torka så påminde hon mer om sin syster Klose som Stacy fick för två år sen. Sen vart jag rädd att bebisen var död för hon rörde sig inte. Dom andra hade varit jätte livliga från början men hon låg helt stilla först. Sen såg jag att hon rörde sig lite som tur var. Så jag hjälpte Stacy att torka rent henne och få igång henne. Sen har hon vart ett riktigt matvrak och rörlig liten kisse. Hon fick namnet Cloetta (Skit gott godis ju!). Cloetta har också extra tår. Sex tår fram och fem bak. Normalt ska katter ha fem fram och fyra bak.
Jag har alltid fått höra att har dom extra tår så är det norsk skogskatt i dom. Men det stämmer inte. Alla godkända kattraser har fem fram och sex bak. Så extra tår är en missbildning som är väldigt vanlig och ärftlig. Det är inget negativt för katten att ha några extra tår men man ska helst inte avla på den.
Personligen kan jag inte låta bli att tycka lite extra om mina missbildade kissekatter. ;)

Matdags
Så varför döpte jag alla kattungarna till namn på C som uttalas K? Jo, för igår fyllde ju min gamla häst Crackson 20 år. Eller skulle ha fyllt. Och min gamla styvbror Calle fyllde också år. Och båda dom börjar ju på ett C som uttalas K. Så därför ville jag fortsätta på det spåret. :)
Och Crackson hade en gammal hästkompis som hette Cruella så det passade fint tycker jag.

Allra finaste hästen Crackson <3
Sådär ja. Det får räcka för nu.

Annars har jag sovit i natt! Lite hackigt med många uppvaknade men i tillräckligt många timmar. Så jag är nöjd. :)

Om en halvtimma eller så kommer min Mimmi L och umgås lite med oss.

Ha det bra alla ni!