måndag 28 maj 2012

Bye bye inhalatorer!



Jag är glad!
Hos doktorn
Sjukt trött, hes och sliten. Men o, så glad!

Jag har inte astma!!!
Var ju i morse till doktorn för mina andningsproblem och allergiska reaktioner. Jag fick träffa en underbar läkare och fick göra lite olika tester som visade att jag inte har astma utan min kropp har bara reagerat på åratal av stress och press genom att höja andningen till bröstet istället för magen, där den ska vara, och efter min lunginflammation för nästan två år sen så vart det för mycket för lungorna.
På grund av den andningen jag har så får jag inte in tillräckligt med luft vid ansträngning och det har orsakat en överkänslighet i mina slemhinnor vilket gör att jag kan känna mig allergisk mot tex pollen och katt. Men egentligen så är jag bara allergisk mot kvalster visade pricktestet. Och inte ens särskilt mycket.
Får jag bara min andning under kontroll så borde jag inte ha mycket problem alls med det!
Att andas såhär ytligt kan resultera i att man får sömnsvårigheter, extrem trötthet, huvudvärk, hosta, slem, hjärtklappning,  koncentrationssvårigheter och dåligt minne. Och säkert andra saker med, men det är dom där som jag lider av.
Så med lite (eller ganska mycket egentligen) träning på att andas rätt så kan i princip dom flesta av mina fysiska problem minimeras. HELT JÄVLA UNDERBART!
Det känns så skönt att ha en bra kropp åtminstone. ;)

Så tre gånger om dagen i tre minuter ska jag sätta mig bekvämt och hålla en hand på bröstet och en på magen, gärna blunda, slappna av och koncentrera mig endast på andningen och försöka få ner den till magen.
Ena armens pricktest
När jag testade där hos doktorn så kändes det som om jag fick ner andningen men han såg att jag ändå andades mest med bröstet. Så det kommer bli svårt.
Läkaren sa att det tar månader att lära om. För det här har pågått länge. Men det fanns hopp, han har haft patienter som blivit mycket bättre.

Jag har ju hyperventilerat en hel del i mina dar och det har satt sina spår i min andning som påverkat slemhinnor, sömn, koncentration mm. Men det känns ändå bra. Jag är bara så glad att det egentligen inte är något fel på min kropp. Att jag kan fixa det och inte måste hålla mig borta från djur eller behöva vara inne om vårarna.

Så nu ska jag slänga alla inhalatorer. Eller lämna in dom på apoteket kanske. Om det inte är någon som behöver lite Oxis eller Pulmicort. Jag har oöppnade förpackningar.
Allergitabletterna och nässprayen kunde jag behålla så länge jag har slemhinnebesvär.


Slutligen, Mimmi L, varför är trädet skalligt på ena sidan?

Tack för mig.