söndag 13 oktober 2013

Accra mall


Igår var underbar!
Jag, Lucia, Malin, Linnéa och Jasmine åkte med Kwame, Solomon, Deborah, Eddy och Gideon till Accra och Accra mall.
Vi började vid åtta och fick ta fyra olika trotro's för att komma fram (vi åkte lite fel).
Vi hade alla ett barn att se efter och betala för och jag hade Edmond som redan från början grabba tag i min hand och såg till att alltid hålla koll på mig och vara nära. Älskade älskade unge!
När vi kom in i Accra mall så var det som att gå in i en annan värld. Redan vid dörrarna slogs vi av luftkonditionering och fräsch doft.
Sen var vi inne där i det jättestora shoppingcentret med ungarna som dagen till ära hade sina finaste kläder på sig. Att se dom där bland inredningsbutiker och elektronikaffärer kändes stort. Och definitivt för dom med. Bara på vägen dit hade dom suttit och tittat som tokar ut genom fönstren. Jag tror inte det går att förklara. Dessa ungar som måste pumpa vatten varje dag för att kunna ta sitt bad över en hink. Som för det mesta springer runt barfota i ofta trasiga och smutsiga kläder och pissar lite varstans hade vi nu tagit med till denna västerländska värld. Dom fick gå på toaletter som gick att spola och använda toalettpapper som man fick spola ner och sen tvätta händerna med tvål och rinnande vatten. Det kändes lyx för oss som bara varit här ett litet tag. Dom har ju inte ens toapapper på barnhemmet.

Vi gick till bion, betalade, köpte läsk och popcorn och gick in och satte oss i en jättestor biosalong där det bara var vi tio och två andra.
Vi kollade på Monsters ink. University ( som jag redan sett på planet hit ).
Edmond tyckte det var jättehäftigt med den stora skärmen. Men sen tyckte han nog filmen var lite läskig i början så vi höll hand ett tag och jag förklarade lite och skrattade när det var roligt så blev han mer avslappnad och skrattade sen mest av alla när det var tokigt.
Dom hade lite svårt att sitta still och Kwame blev orolig och ville vi skulle åka hem för han trodde det var mörkt ute bara för det var mörkt i salen. Men annars gillade dom det verkligen.

Efter bion gick vi och åt. Dom fick själva bestämma vad dom ville ha att äta och dricka. Dom bjöd varandra och Edmond åt allt som dom andra inte orka. Han blev aldrig mätt. Vi var lite rädda att han skulle spy på vägen hem sen. ;) Men det gjorde han inte som tur är.
På hemvägen behövde vi bara ta två stycken trotro's och var hemma vid halv sex.

Sen på kvällen när jag skulle säga godnatt till barnen så fick stackars Gideon en hostattack. Han bara hosta och hosta och kunde inte sluta. Han fick panik och jag kunde inte göra annat än att försöka lugna honom.
Med hjälp av Belinda fick vi honom lugn och när jag gick höll han på att somna.

Idag känner jag mig aningen förkyld och ska därför ta det lugnt. Dom andra volontärerna ska till stranden.

Ha det bra!