måndag 30 september 2013

Häxerier


Hej!

Nu i början har jag mest försökt att observera och lära mig hur allt är och går till. Jag pratar med dom andra volontärerna och husmödrarna för att få en så klar bild som möjligt.
Det är mycket jag inte förstår än och även om mycket har förbättrats på barnhemmet så trodde jag att det skulle vara bättre än det är.
En del saker har också försämrats som tex. toaletterna. Dom är jätte snuskiga och barnen har inge papper att torka sig med. Toaletterna ligger också en bit från barnhemmet och när det är mörkt vågar dom inte gå dit. Det finns lampor som husmödrarna ska sätta ut på kvällen men det görs tydligen aldrig längre.
Om något av barnen kissar i sängen får dom sova på golvet.
Och idag flyttade en tjej som heter Amma. Hennes mormor/farmor hämtade henne men hennes syskon är kvar..
Hon var tydligen borta i ca två veckor för ett tag sen för att dom trodde hon höll på med häxeri. En fyraårig liten tjej. Hon hade tydligen gjort en annan liten tjej här på barnhemmet som heter Nancy jättesjuk. Doktorn hade inte hittat något fel på henne så då hade en präst kommit och bett över henne och sen efter några timmar var hon bra. I alla fall så hade Ammas familj tagit hem henne för att göra någon form av "exorsim" på henne. Volontärerna hade fått tjata och åkt dit och nästan dra henne tillbaka hit. Men nu har hon fått åka härifrån igen för hon ville hem och hon var tydligen elak mot dom andra barnen. Så himla sjukt och konstigt.
Jag gilla verkligen Amma. Hon är otroligt intelligent och envis och ville jämt vara nära och i famnen.
Jag ska försöka reda i det där lite mer.

Hej så länge!