torsdag 14 april 2016

Elvanse, ADD och gelatin


Jag har börjat med amfetamin...
Eller ja, lisdexamfetamin. Centralt verkande sympatomimetika ni vet. ADHD och ADD medicin alltså.
Tog första tabletten av Elvanse (som medicinen heter) idag. Provade för några veckor sen medicinen Concerta fem - sex veckor men fick så mycket biverkningar av den så jag kunde inte fortsätta. Och inge piggare vart jag. För det är det som är meningen. Att jag ska bli piggare.
Jag har ju tidigare utretts grundligt utan att fått någon diagnos på ADD (som är misstanken nu) men eftersom jag är så trött och har vissa delar som stämmer in väldigt bra i ADD (samtidigt som många klassiska symtom inte gör det) så har jag fått prova sådan medicin för att se om det skulle kunna få mig att orka mer.
Av Concertan märkte jag i princip ingenting för biverkningarna tog liksom över allt. Förstod inte heller exakt hur mycket jag påverkades av medicinen förrän jag slutat och biverkningarna släppte.
Men nu har jag alltså börjat med Elvanse istället. Båda är centralstimulantia men Elvanses verksamma ämne är alltså lisdexamfetamin medans Concertas är metylfenidat. Så dom fungerar lite annorlunda så därför hoppas jag nu på mindre biverkningar (helst inga alls faktiskt) och mycket mer effekt. Vill ha en normal människas energi och ork tack! :D

Var lite osäker på att prova en ny medicin när det gick så dåligt med den förra men samtidigt vill jag verkligen testa allt som erbjuds för att förhoppningsvis fungera bättre och om inte annat kunna säga att jag provat allt.

Det som känns jobbigast dock med Elvanse är att det är gelatinkapslar. :/ Ni som inte är veganer eller ens vegetarianer kanske inte kan förstå att det är en stor grej, men det är det.
Jag har tidigare totalvägrat gelatinkapslar för att det känns så fel och faktiskt äckligt att ta dom. Alltså även fast jag har haft jättehemska endokramper och dom vanliga värktabletterna inte har hjälp så har jag inte tagit dom starkare tabletter jag fått utskrivet som det visade sig vara gelentin i (trots att jag redan i tidigare samtal med den läkaren pratat om att jag inte kan äta nått med gelentin i). Kanske korkat och dumt när jag ändå hade hämtat ut dom men hur ont jag än haft så har det hittills inte känts värt det.
 Men med Elvanse så finns inga andra alternativ. Det finns inget annat märke och ingen annan form än kapslar.
Concerta är också kapslar fast dom är gelatinfria och jag fick förresten ändå ett annat billigare märke som bestod av tabletter.
Men Elvanse har alltså gelatin i sina kapslar vilket gör mig sjukt frustrerad. Varför ha det? Det går ju uppenbarligen utan.. Och det är ju inte bara vegetarianer och veganer som inte vill ha gelatin, praktiserande muslimer och judar vill oftast helst inte heller ha det då gelatin för det allra mesta kommer från gris.
Dom flesta som inte äter gelatin brukar dock tycka det är okej när det handlar om mediciner som det inte finns några alternativ till.
Men jag skulle skulle ändå inte kunna svälja kapseln.
Som tur är så är det okej att öppna kapseln och hälla innehållet i ett glas med typ vatten eller juice så det är vad jag har gjort.
Det tar mig ändå lite emot att köpa och stödja något som har döda djur i sin produkt. Men men. Nu gör jag så här och hoppas att det i framtiden ska komma bättre alternativ.