söndag 10 april 2016

Din väns vän är inte din mysvän


Att dejta en vän vet nog alla kan vara rätt dumt.
Du kan ha tur och det kommer funka asbra mellan er, men dom flesta förhållanden håller inte (om ni ens kommer så långt) och då är risken stor att ni sumpat den vänskapen och därför bör dejtande av vänner tänkas över ordentligt innan!

Men om du väljer att dejta en av dina vänner så är ändå du med och gör ett val.
Du får bestämma om du tycker att det är värt risken eller inte eftersom det är ni som riskerar.

Om du däremot börjar dejta en nära väns vän så drar du inte bara in dig själv och kärleksobjektet i riskerna utan också eran gemensamma vän. Framförallt om du och den du vill dejta själva inte är nära vänner. Det är då du måste lägga till ytterligare en person. Är jag beredd att eventuellt skada relationen med min vän och/eller dennes relation till sin andra vän, den jag vill inleda något med?

För sanningen är ju den att de flesta kärleksrelationer inte håller. Och även om det gör det så förändrar det och ofta till det sämre.

För säg att ni blir tillsammans.
Att en nära vän går in i en relation är jättekul! Men också inte, för helt plötsligt kommer den vännen ha mycket mindre tid att umgås och du som vän kommer sjunka i prioriteringslistan. Vilket är normalt och såklart okej så länge det inte går överstyr.
Men tänk dig att två av dina nära vänner blir tillsammans. Då försvinner dom båda in i kärleksbubblan samtidigt. Kul för dom, tomt för dig.
Men okej, det kan en väl stå ut med. Och det är ju som värst i början och brukar lugna ner sig senare.
Men om ni alla fortsätter att vara vänner och umgås så kommer du alltid vara "the odd man out". Tredje hjulet och så vidare. I alla fall om du är singel eller har en partner som inte gärna hänger med i det gänget.
Men visst. Du är glad att dom har varandra. Deras lycka är viktigast. Visst?
Lite jobbigare är det då att ni inte längre kommer kunna prata om allt lika lätt längre.

För när en umgås mycket med folk så kommer en bli irriterad och grinig på varandra ibland. Och då brukar dom flesta ha behov av att ventilera.
Bästa är ju förstås om en kan göra det till personen det gäller fast risken är ju då stor att det blir dålig stämning, personen känner sig attackerad och grejen blir mycket större än den egentligen behövt vara. Då är det ju skönt att en har sina vänner att kunna ventilera lite till.

Men nu kanske din bästa vän som du är frustrerad på, är tillsammans med din andra bästa vän och då är det oftast inte så passande att ventilera till denne andre.
Och om dom var och en kommer till dig med sina kärleksbekymmer så hamnar du i en inte allt för trevlig sits där emellan där du har svårt att vara neutral, du är ju ändå bara människa, men absolut inte får välja sida. Du får inte heller svika någons förtroende samtidigt som det är din skyldighet att inte hålla på något som den andre borde veta. Åh, dessa bedömningar.

Men värst av allt är ändå om dom helt slutar prata och anförtro sig till dig med sina relationsproblem. Då förlorar du en stor del av dom. Och det är faktiskt riktigt sorgligt.
Men visst, lever dom lyckliga i alla sina dagar så är det ju klart värt det.
Om dom inte gör det däremot så kommer du definitivt hamna emellan och det är inte helt osannolikt att åtminstone en av dom kommer att ha blivit sårad och då kan det vara svårt att behålla neutralitet om det är någon du älskar mycket.
Och ex har en tendens att vilja undvika varandra så du kan ju bara glömma att båda dina nära vänner ska komma på din födelsedagsfest till exempel.

Och är du en sådan som inte har jättemånga vänner utan några få djupare, som är väldigt viktiga för dig så kanske det inte känns som en så kul idé att två av dom ska börja dejta.
Det är såklart inte upp till dig men en kan ju bara hoppas att dom inser riskerna och är dom riktigt schyssta så kommer dom höra med dig först om du tycker det känns okej.
För det är sällan folk faller helt sonika platt för varandra. Oftast är det ett intresse som växer sig starkare med tiden.
Och då kan en ju tycka att är det inte mer än så så kanske det inte är värt det?! Om dom nu inte plötsligt fallit huvudstupa och blivit blixtförälskade. Men hur ofta händer det liksom?!För det finns tusentals andra en kan dejta, massor av dejtingappar en kan testa OCH oavsett vad romantiska komedier försöker tuta i oss så är det faktiskt inte meningen med livet att para ihop sig med någon. Det är inte din enda chans till lycka och det finns inte bara en som är den "rätte" som du desperat måste hitta. Trust me!

Nej, jag personligen prioriterar mina vänner och mig själv framför kärleksrelationer och framförallt en "fling". Jag skulle aldrig välja ett ligg, en fling, ett ragg och så vidare, framför en vän.
Alla är inte som jag, det vet jag. Många ser inga problem och tycker att en bör ta varje chans till att hitta kärlek.
Det tycker inte jag. Inte sådan kärlek.
För kärlek är på så många fler ställen än hos en partner, även om det inte har samma höga status i samhället idag, och jag har allt för många dåliga erfarenheter av vänner som på olika nivåer "hållit på" med varandra där det nästan alltid går ut över mig och min relation med en av dom. INTE VÄRT DET EN ENDASTE GÅNG SÄGER JAG BARA! Och det tror jag med största säkerhet att det inte varit för dom heller i slutändan.
Den absolut jobbigaste aspekten för mig har varit att mina vänner, som jag skulle göra nästan vad som helst för, helt bortsett från hur det kan tänkas påverka mig och bara sett till sina egna behov av bekräftelse, tillfällig som långvarig, vilket det oftast handlar om när två vänner börjar “hålla på”.
Och kanske är jag självisk som inte unnar mina vänner att vara med vem dom vill. Fast nej, för om det gör det svårare för oss att ha en nära relation så tycker jag inte det. För vänner håller i regel längre och jag är en vän som har mycket att ge och gärna gör det.

Och det är förresten asjobbigt när du VET till 90% att dom aldrig skulle funka med varandra eftersom du känner dom och deras historia så väl men du får inte säga något för du vill ju inte vara den som sumpar den lilla chans dom har eller riskera att dina vänner blir sura på dig - för vad fan vet du egentligen?!

Så ja, nej!
Hur viktig är din relation med din vän och hur viktigt är det för dig att dejta din väns vän?
Det är något jag hoppas att alla som hamnar i den situationen tänker på. För människor är komplicerade och lättsårade och det är ett minfält som kanske inte är värt att gå ut på.

Det är mitt resonemang. Alla håller inte med. Vissa är nog mer för fri kärlek och så.
Och det är jag också, i praktiken. Problemet är bara att jag vet hur ofria dom flesta ändå är.

Jag har kunnat legat med nära vänner utan att det blivit nå konstigheter från min sida i alla fall. Och det har funkat okej. Men då har JAG haft någorlunda kontroll eftersom jag har valt och övervägt utefter våra förutsättningar.
Jag är faktiskt ganska bra på det.
Men när jag inte har någon kontroll och jag vet att dom flesta inte är som jag så får jag en lite mindre öppen syn på att två av mina nära vänner skulle bli involverade.

Och det absolut värsta du kan göra är att gå bakom ryggen på din vän.
PRATA! Var öppen och ärlig från allra första början.
Respektera alltid dina näras känslor! Du behöver inte hålla med eller göra som dom vill men ge dom en chans att säga sitt och ta ett beslut om det här är en karuseller dom vill åka med på eller ej.