fredag 23 november 2012

Sömntrött

´Goddag!

Jag har vart vaken sen sex och efter lunch ska jag jobba. Äntligen. Har äntligen blivit lite piggare och har i tre nätter i rad somnat snabbt, lätt och tidigt.
I onsdags träffade jag en läkare som skrev ut två sömn mediciner. Den ena heter Zopiklon och är en insomningstablett. Samma som jag hade tidigare och som jag visste funkar. Den ska jag ta vid behov.
Den andra heter Circadin och har melatonin i sig som är ett naturligt hormon som hör ihop med sömnen. Den ska jag ta en längre tid. Några månader eller så. Och jag måste säga, att alla sömntabletter trix och knep som jag använt för att somna är ingenting mot Circadin. För första gången i mitt liv typ så har jag blivit sovtrött. Svårt att förklara men det är en helt annan känsla än fysisk och psykisk trötthet. Och jag har nog haft brist på det sen jag var liten. Hormonet hör ihop med solljus så det är nog därför jag kunde sova så lätt och bra min tid i Ghana. Men här hemma skulle jag kunna räkna på fingrarna hur många gånger jag kommer ihåg att jag vart riktigt sovtrött. Så det har varit himla skönt att gå och lägga sig dom senaste tre nätterna. Och jag längtar tills ikväll då jag får ta min tablett och efter två timmar lägga mig och kunna sova. Det går inte att beskriva hur skönt det känns för mig som nästan aldrig har det.
Jag är fortfarande ganska deppig och trött på dagarna men vi får väl se hur det blir om det här håller i sig.

Så, nu ska jag komma igång med jobbet igen. Ska bli så kul att åka dit idag. Och nästa vecka ska jag jobba som vanligt. Sen kanske jag kommer ändra lite tider där ändå om det funkar. Men jag kör på som vanligt nästa vecka i alla fall så får vi se sen.

Annars så var jag ute med Sally och Sammy idag i en furtio minuter så dom fick lufta sig lite. Sally gillade det mer än Sammy som jag fick bära med mig för att Sally skulle få gå runt och nosa som hon ville. Sammy ville mest sitta stilla.

Nä nu ska jag börja fixa lunch så jag kan åka sen. Ha det bra och viva la sömnen!