tisdag 9 juni 2015

Piller och pulver och en hel massa ångest


Igår var jag till en läkare på psykiatrin för att jag blivit så deprimerad av hormonen.
Hade bestämt mig för att jag inte ville ha antidepressiva utan bara lite extra stöd men läkaren föreslog en medicin som faktiskt kan göra mig piggare. Jag var såld så nu har jag börjat med en medicin som heter Voxra.
Jag har också haft väldigt mycket ångest senaste veckorna. Alltså konstant. Fick en jättejobbig panikångestattack på lördagskvällen för en vecka sen. Det tog flera dagar för den att klinga av helt. Men sen mådde jag riktigt bra i några dagar men nu i lördags igen, på min födelsedag, fick jag panikångest igen fast jag var omringad av mina vänner. Men alkohol både för mig och mina vänner och krogen var ingen bra kombo och jag fick kuta ut när jag till sist inte kunde hålla den inne längre.
Sen tog det tills tidigt i morse för den ångesten att klinga av.
Sov inte många timmar inatt men äntligen släppte skrivblocken som jag haft sen jag blev deprimerad och jag kunde äntligen få lite mer skrivande gjort och därmed också rensa ur ångesten. Att skriva hjälper mig förstå och se på ett annat sätt än när jag bara känner. Prata brukar också funka väldigt bra men skriva kan en ju alltid göra även om det är mitt i natten. Sen känns det bra att mitt projekt kommer lite mer framåt!
Så nu känner jag mig trots sömnbrist nästan som en ny människa! :P Eller nja, lite mindre ångesttung i alla fall.
Vi får se hur länge det håller men är skönt just nu i alla fall.

I alla fall så är den medicinen jag fått nu inte så bra på att hjälpa mot ångest men alla former av ångestdämpande preparat jag testat tidigare, både antidepressiva och lugnande medel har aldrig tagit bort ångesten särskilt bra utan mest bara gjort mig trött och seg. Kanske har den gjort att ångesten inte känts lika påtagligt. Men eftersom att min orkeslöshet och trötthet ofta är en orsak till att jag har ångest från första början så blir det ofta en ond cirkel.

Istället pratade jag och läkaren om att jag ska få traumabehandling (på tiden) när jag mår bättre och är stabilare. För just nu skadar mina starka reaktioner både mitt mående och mina relationer vilket leder till hat och frustration över mig själv och mer ångest och känslighet. Ytterligare en ond cirkel.
Jag önska så att jag kunde släppa det som varit.
Att jag slapp genomleva det varenda gång en liknande situation dyker upp. Det tar verkligen på krafterna kan jag lova!

Jaja, det är planen nu. Håll tummarna för att dessa piller ska vara dom första antidepressiva som faktiskt hjälper mig! Att jag blir mindre deppig och framförallt piggare. :)

Men min födelsedag var bra och jag hade riktigt kul tills ångesten tog över mig.

Några av dom allra bästa