fredag 12 december 2014

Malin


I tisdags bad Malin mig att jag skulle beskriva henne. Så det det tänkte jag nu göra här. Detta är alltså min bild av Malin, hur jag ser henne och inget faktum.

Jag lärde känna Malin förra hösten när jag var i Ghana. Hon var också där sin andra gång och fick flytta in i samma rum som mig och Jasmine (som jag vid det laget hade blivit rätt trött på).
Det går inte att tycka illa om Malin. När hon först kom med sin sprudlande energi likt en en gullig valp så slogs jag mest av hennes glädje och positiva enkelhet. Jag tyckte om henne men trodde dock inte att vi skulle ha så mycket gemensamt. Hon verkade så väldigt okomplicerad och nöjd. Jag märkte snabbt att hon var en sån person som älskar att möta andra människor och prata med dem. Hon tar emot dem och nya erfarenheter med öppna armar. Några egenskaper som jag ofta önska att jag hade men som jag blir alldeles för trött för att orka med. Hon är så genuint intresserad av andra människor. Jag är nog betydligt mer dömande och misstrogen mot andra människor och världen i stort jämfört med Malin, något som stärks på extra mycket när jag är med kavata Malin. ;P
Men jag var glad att Malin kom. Främst för att jag fick lite avlastning med Jasmine och de första kanske två dagarna lät jag dem prata och lära känna varandra och njöt av att få lite lugn och ro.
När jag sedan ändå började prata med Malin lite mera på ett djupare plan så upptäckte jag att vi faktiskt har massor gemensamt och att hon är en sån person som jag vill ha i min närhet.
Fyra fina och intensiva veckor delade vi tillsammans i Ghana. Hon blev min absoluta favorit och det blev otroligt tomt efter att hon åkte hem.
Över ett år senare så har vi sett till att setts minst fem gånger här i Stockholm när jag varit nere samt en gång som hon kom till mig i Falun och hälsade på. Vi har också haft telefon, sms och sociala medier-kontakt.
Jag tycker nu att jag känner henne ganska så bra.
Det första en märker är ju som sagt den sprudlande positiva energin och hennes glädje inför nya människor och upplevelser. En kanske tror att hon inte är så mycket djupare än så, det trodde jag, men det stämmer inte. För det mest fantastiska med Malin gömmer sig under ytan. Malin tar in upplevelser på ett djupare plan än de flesta andra.  Det är tydligt för mig att Malin är en sökare. Och det är en av de saker jag tycker bäst om. Hon försöker hitta sig själv och mening. Hon känner djupt och stark och är duktig på att uttrycka det.
Hon är inte en sådan som tragglar på i samma gamla hjulspår med skyddslappar på, utan hon stannar upp, ser sig om och ifrågasätter sig själv och världen runt omkring henne. Under ytan är hon inte alltid glad och positiv utan kan nog känna sig ganska trött och vilsen. Hon kan vara osäker på sig själv och sliter hårt för att känna att hon duger. Malin har ofta många bollar i luften och det blir nog lätt lite för mycket. Jag tror hon skulle må bra av att vara lite mera närvarande här och nu. Hon kan vara lite virrig, splittrad och oorganiserad i sin känsla av otillräcklighet.
Hon har ändå självdistans och tar inte sig själv på för stort allvar. Hon är empatisk och otroligt anpassningsbar men ändå ingen som låter sig köras över. Hon har integritet och självrespekt. Och hon kan bli både jäkligt irriterad och ilsk. Men som tur är så bits hon inte så hårt.
Ibland kan jag tycka att hon med sina arrangerade bilder och käcka fasad blir lite smörig och lite för “gulligull”. Jag kan tycka att hon skulle släppa lite på det där klämmiga yttre och låta hennes lite trasiga och mörka men så otroligt vackra och intressanta delar komma fram lite mer.
Fast kanske har det mer med mina issues att göra och att jag, som kan relatera till så mycket med Malin bara har lite svårt att relatera till just de sidorna som för mig skulle kännas falska. Kanske för att jag aldrig klarade av att vara sådär enkel och glad så tänker jag mig att det ska vara lika utmattande för Malin som det är för mig. Hur som, så är Malin ett utmärkt exempel på hur fel en kan ha i första intryck!
Mitt första intryck av Jasmine var ju att vi hade enormt mycket gemensamt och skulle komma utmärkt överens. ;)
Ja, det här är min beskrivning av Malin, en av mina favorit personer.. Denna vackra kvinna som jag önska bodde närmare mig. För det är få personer som jag orkar med längre stunder och hon är en av dem. Jag skulle kunna skriva så mycket mer och det här är absolut inte allt jag ser.
Jag önskar att Malin såg hur fantastisk hon är och vacker både inombords och utombords. Jag önskar att hon kunde tillåta sig själv att ta det lugnt och andas lite mer. Och framförallt att hon fick det fysiska egna utrymmet att andas. Jag önskar att den där osäkra lilla flickan i Malin skulle känna att hon är precis nog och tillräckligt. Hon behöver inte vara mer.

Vi var för övrigt på Passenger ikväll och det var helt jäkla fantastiskt. Ska skriva mer om det en annan gång.


Malin och jag på Passenger ikväll
Puss på er!