tisdag 30 december 2014

2014

Hallå! 

Just nu sitter jag i min nya lägenhet med Sammy i knät. Katterna kom hit idag och jag flyttade in igår. Det är jävligt jobbigt för mig när det inte är rörigt och ofärdigt i mitt hem så jag har slitit sönder mig med att packa upp och fixa. Inte många lådor kvar nu.  

Idag är det näst sista dagen på det här året och  2014 har varit ett väldigt händelserikt år. Jag tror aldrig jag har skiftat så mycket med att vara på botten och på toppen som detta år. Jag har varit så väldigt svag. Men också väldigt stark. Jag har stått på kanten och velat och balanserat.


Jag började läsa upp betyg och påbörjade och slutförde en utbildning om Fair Trade. Jag har trots att det varit tufft klarat alla mina kurser och jag fick åka till Ghana ännu en gång tillsammans med skolan och stannade två extra veckor för att mysa med ungarna. Alla gånger i Ghana har varit toppen men det här var den bästa!


Jag har förlorat två vänner och en vänskap blev ordentligt prövad men vi överlevde och har efter det utvecklat och stärkt den.
Jag har hittat tillbaka till en vän och fördjupat min vänskap med en annan.
Jag har lärt känna en massa underbara nya människor på Fair Trade kursen.
Jag har varit i Stockholm NIO (egentligen tio när jag åkte till och från Gotland men jag mellanlandade bara så jag räknar det som en gång) gånger och mest bott hos min fantastiska kusin Elin och hennes man Alieu som jag fått en närmare relation med tack vare det.
Jag har också tack vare Stockholmsresorna träffat min storebror som bor där oftare och min gudfar vilket varit väldigt trevligt!
Jag har också rest till Gotland och Jönköping för första gångerna i mitt liv.
Jag tror aldrig jag rest så mycket som jag gjort det här året. Även de fem veckor i Ghana reste vi runt mycket.
Jag har sovit på sjutton olika ställen i år och delat säng med tio olika människor.
Jag har sovit bättre i år än vad jag någonsin gjort i vuxen ålder.


Jag har aldrig haft sex med så många olika personer på ett år och inte heller så många nya. Fast fem olika och fyra nya är kanske inte en så stora siffror för alla men för mig som är så petig och kräsen så är det nytt och duktigt gjort så jag är faktiskt lite glad! ;) Jag hoppas dock jag ska kunna släppa lite på höga krav nästa år och våga vara mer sårbar.

Jag har gjort en psykologisk utredning, fått en gamal diagnos skrotat och fått en ny och avslutat min kontakt på psykiatrin.


Jag har blivit bestulen för första gången då jag den 13é oktober fick min väska med dator, kläder, böcker och en massa annat smått och gått tagen ifrån mig påväg hem från Stockholm på tåget. Men det var ingen större traumatisk upplevelse.


I år var det tio år sen jag försökte ta livet av mig första gången, tio år sen jag hamnade på institution första gången, tio år sen jag skärde mig första gången och tio år sen hela min värld rasade.


Jag har detta år börjat engagera mig i Rödakorset och i Fairtrade samt fortsatt att vara ideell på katthemmet.
Jag har fått “låna” Eriks katt Simon när han flyttade till Stockholm.


Tack vare Spotify vet jag hur jag har lyssnat på musik under året.
De artister jag lyssnat mest på är:
  1. Passenger
  2. Regina Spektor
  3. Coldplay
  4. Matt Corby
  5. Radical Face


I vintras var Regina Spektor den artist jag lyssnat allra mest på, i våras och sommras var det Passenger och i höst Kasabian.
Jag har lyssnat på över 32000 minuter på Spotify och då mest på lördagar då jag i genomsnitt lyssnar tre timmar på musik. Sen kommer tisdag och sedan torsdag på andra och tredje plats.
Här är mina 100 mest lyssnade låtar under 2014.

Det här året har jag fallit för Let’s play serier på Youtube (mest Minecraft) och blivit lite smått förälskad i en Youtubare. ;)

Jag hade mitt livs bästa födelsedag i Ghana i år trots att jag saknade mina nära och att det var regnigt. Mådde bara så förbaskat bra och hade så himla kul!
Jag har fått blivit förälskad på riktigt för första gången.
Jag har lärt mig så mycket!
Jag har blivit modigare och jag har blivit sannare. Och grannare! ;)
Jag har varit mindre förkyld det här året än vad jag någonsin kan komma ihåg. Efter influensan i Februari-Mars där någon gång så tror jag inte att jag har varit nå sjuk förutom Malaria och Tyfoidfeber i Juni men det räknas inte! Hade en liten förkylning för ca en månad sen men den bröt aldrig ut på riktigt så jag tycker inte den räknas heller! :)
Jag fick Tyfoidfeber för första gången i mitt liv och Malaria för andra gången.

Jag har i år HELT blivit vegan. Det känns så jäkla bra.

Och så har jag ju flyttat. :)