söndag 12 april 2015

Ghana update


Hej hopp!

I dag är det två veckor sen mitt senaste inlägg.
Jag har gjort ganska mycket, bland annat hälsat på det ekologiska- och fairtradecertifierade kakaokooperativet ABOCFA i Aponoapono lite utanför Suhum. Var ju där i juni med två klasskompisar för att göra våra fältstudier. Det var kul att träffa alla igen och se att det går bra för dom.
Jag har också varit med två ungar till West hill mall i Accra. Jag, Akotey och Debbie såg nya Askungen filmen på bio och sen åt vi lunch på restaurang.
Sen, mindre roligt var att dom det köptes in ytterligare två getter som sedan slaktades. Jag råkade vara där när dom slaktade första och hans döende bräkande är ett ljud jag aldrig kommer glömma. Jag fick panik, vart skitarg (hade sagt att jag inte kunde vara i närheten när det gjordes för det skulle jag inte klara av) och kände för första gången på riktigt att jag inte klarar av att vara här och att jag bara ville åka hem.
Felicia (som jag bor hos och som äger barnhemmet) bad om ursäkt och sa att hon inte visste att getterna skulle slaktas den dagen och att hon förstod att jag mådde dåligt av det. Så känns lite bättre nu även om det såklart inte gör det bättre för dom slaktade getterna...
Jaja, sen är det alltid jobbigt att dom inte tar hand om dom getterna barnhemmet har och jag är där och håller koll och matar hela tiden.
Sen fick jag reda på för snart en vecka sen att Felicia tydligen har en hund. En ung kille som sitter inlåst i en liten bur hela dagarna och bara släpps ut om kvällarna.
Hur dom sköter djuren här är alltså det absolut jobbigaste. Annars har jag det så bra jag kan med tanke på sjukdomar och hormon som gärna ställer till besvär var och varannan dag.

Igår var jag och hälsade på min vän Abeiku som en månad tidigare fått sitt första barn. Så jag var hemma hos honom och hans fru och myste med deras dotter. Så himla fin!
Han visade mig också framstegen som gjorts på skola för dom fattiga barnen. Han är verkligen en eldsjäl och stora delar av hans lärarlön går till den skolan och dess elever.
Han håller också på att skriva en bok om "child trafficing" något som tyvärr är vanligt i väst Afrika och Ghana.
Jag fick också träffa Grace som min mamma sponsrar så hon ska ha råd att slippa jobba och kunna gå i skolan.

Här regnar det. Har regnat till och från sen igår eftermiddag. Hade tänkt gå till stranden idag men får göra det i veckan istället när barnen är i skolan. :)

Har kommit fyra nya volontärer också! Dom kommer från Skellefteå och ska göra en film om barnhemmet. Känns himla bra att det är lite fler folk här nu så barnen får mer uppmärksamhet och närhet. :D

Ha det bra tills nästa gång!