onsdag 4 december 2013

Jul och pengar


TIO veckor idag!
Och om två veckor och sex dagar är det JULAFTON!

Här har skolan typ helt upphört för att ungarna ska lära sig julsånger och verser för ett julspel...
Ganska knäppt och rätt onödigt (dom behöver lektionerna mer) men jag tror dom flesta av dom gillar det.

Det håller på att byggas för fullt här. Ett babyrum och ett sjukrum ska det bli. Och när babyrummet är klart ska barnhemmet kunna ta emot fler bebisar.
Fast jag kan känna att det är lite knäppt att dom bygger och fixar med det när dom har så dåligt med pengar till annat som då vi volontärer måste betala.
Eller måste och måste men det gör man ju såklart om dom säger att dom inte har nått vatten till ungarna tex.
Fast jag tror nog att dom kanske har pengar till sånt men säger till oss att dom inte har det så vi ska betala.
Man känner sig ganska utnyttjad ibland faktiskt.
Det förväntas att vi ska betala så mycket och det är klart man vill hjälpa till! Och det är mycket som behövs men när man blir pressad att betala och sedan inte får någon respekt om man tex har några synpunkter eller invändningar då känns det ganska kasst.
Det känns som om det enda dom vill ha utav oss är pengar när det egentligen är vår tid, engagemang och kärlek som ger ungarna mest.

Sist jag var här så frågade dom aldrig om vi kunde betala för saker. Så när vi då samlade in pengar för att köpa mat mm. så kändes det mycket roligare.
Den här gången har jag spenderat så himla mycket av mina egna pengar på saker "dom" tycker jag ska betala. Det har varit lagning av cyklar, maskmedicin, hårklippning, fisk, vitaminer, griffelkritor, vatten mm.
Även en del sjukhusbesök men dom har jag själv tagit initiativ till.

Grejen är bara att jag inte alls hade med i beräkningarna att jag skulle behöva betala så mycket.
Och jag tog inte alls med särskilt mycket pengar till resor eller så heller.

Alla vi volontärer är rätt trötta på dom styrande kvinnorna faktiskt.
Jag kommer antagligen komma tillbaka hit fler gånger men skulle det vara nått som skulle kunna få mig att inte vilja det så är det deras attityder och bemötande.

Men missförstånd mig inte. Även om jag ofta kan känna att jag inte vill hjälpa "dom" nå mer så är det ju faktiskt inte "dom" som det handlar om utan ungarna. Och dom vill jag hjälpa. Av hela mitt hjärta!
Min mamma håller på och samlar in pengar till dom och det behövs. Det gör det!
Strunta i att köpa julklappar till mig och skänk till ungarna istället! Hör av er till mig eller mamma om ni vill skänka!
Jag kommer se till att det går till något bra till ungarna.

Jag har haft lite intervjuver med ungarna där jag bland annat hört efter vad dom önskar sig i julklapp.
Luzia och Jasmine är ju här över jul och dom har många planer för den och alla ungar ska få julklappar.
Så vill ni skänka en slant till tex julklappar skriv det.

Det här blev ganska långt och kanske lite virrigt. :P
Mycket tankar och åsikter i mitt huvud idag. Sorry.

Men ha det så himla bra!
Eftersom jag är inne på slutspurten nu så blir det mycket pussande och fotande av ungar för mig.
Dom är så fantastiska!

Puss och kram!