måndag 19 oktober 2009

Sammy sam

Sammy sammy sammy...
Min lilla trasiga kisse.
Inte nog med att han har allergi som gör att han får "svullnader" och sårskorpor han råkar ut för annat också!
I vintras/våras svallde han, antagligen, en tygbit (tyckte mig se nått sådant i en spya) och spydde upp all mat i kanske två tre dagar så han vart uttorkad (katter är väldigt känsliga och blir det väldigt snabt) så jag fick åka in med honom till Falu djursjukhus. Där fick han stanna två nätter för att få dropp och sy ner hans undre ögonlock på hans vänstra sida som, tackvare hans svullnader som senare visade sig bero på damm och kvalster allergi, hade tryckt så undre ögonlocket vikte sig inåt mot ögat.
Detta hade han haft ett tag och eftersom det inte gått över av sig själv fick han stanna en extra natt för att sys.

Sammy som är den snällaste katten man kan tänka sig verkar råka ut för allt men denna gång är det väl lite mitt fel.

Sammy blev kastrerad för över ett år sedan och då gick han inte upp i vikt som dom flesta andra hankatter brukar göra när dom blir kastrerade så jag slutade vara försiktig. Sen när Sally vart gravid och fick fri tillgång till mat så började Sammy gå upp. Han åt hela tiden. Både han och Sally vart tjockare och tjockare, bara att Sally blev smal på en dag efter att bebisarna fötts.
Och nu har Sammy antagligen fått urinsten.

Han springer på lådan hela tiden och det kommer bara några få blodiga droppar i taget. Ont gör det säkert också!
Det började i fredags på kvällen/natten att jag märkte att han sprang och satte sig på lådorna runtom i lägenheten. Som om nästa låda skulle vara bättre och mindre smärtsam.
Sen när jag kollade såg jag att det var lite rosa färgat och jag vart såklart väldigt orolig.
Men nästa morgon verkade allt bra igen och han var som vanligt.
Fram tills idag då det började igen.
Så jag ringde vetrinären fick en tid imorgon och uppmaningen att köpa en special sand som inte suger upp kisset så jag kunde ta med mig ett kissprov.

Jag hoppade på Asta (min cykel) och cyklade till djursjukhuset och köpte sanden.
Sen stängde jag in mig med Sammy i mitt rum och det dröjde inte länge förens han kissa.
Men o så lite det var. Och rött! Men han gick och satte sig kanske fem gånger på ca tio minuter och jag sög upp allt med pipetten, jag fått med, tills jag hade i alla fall lite kiss i röret för vetrinärerna att titta på.
Nu verkar han lite bättre igen men det är nog bäst att han blir ordentligt kollad så det inte blir värre och så jag vet vilken slags mat jag ska köpa åt honom hädanefter.