lördag 26 november 2016

10 språk jag skulle vilja kunna


Jag kan bara två språk. Jag önska verkligen att jag kunde fler men eftersom jag haft/har det jobbigt med skolan så har jag inte lärt mig fler än två. Men om jag fick kunna tio olika språk (inklusive dom jag redan kan, eller så får jag byta ut dom men det vill jag inte) så skulle jag välja dessa:

  1. Svenska - Kan ju vara ganska praktiskt att behålla eftersom jag är Svensk och bor i Sverige. ;)
  2. Engelska - Engelska måste väl vara det språket som du klarar dig bäst på i flest länder.
  3. Tyska -  Eller närmare bestämt österrikiska :P Jag är ju halvt Österrikare och Österrike är ett jäkla bra land faktiskt så klart jag vill kunna det! Hade jag kunnat tyska så hade jag nog velat bo i Österrike ett tag. :)
  4. Franska - Inte för att jag har någon längtan till Frankrike utan för att det är så väldigt många Afrikanska länder som jag skulle vilja besöka som är fransktalande.
  5. Twi - Ett av dom största språken i Ghana och engelska räcker inte alltid hela vägen.
  6. Mandarin - För Kina har över en miljard invånare och är världens mest befolkade land. Enough said.
  7. Spanska - Spanska talas i över 20 länder varav dom flesta i Syd- och Centralamerika. Har också en liten personlig koppling till spanskan då jag är döpt efter Isabel Allende som är från Chile och jag har läst väldigt många av hennes böcker som ofta utspelar sig i spansktalande miljöer.
  8. Arabiska - Dels för att det också är ett sånt stort språk som talas i så många olika länder men främst för att många här i Sverige talar Arabiska och det vore jäkla coolt att kunna förstå och prata med dom. 
  9. Dari - Dari är ju ett språk som många från Afghanistan talar och nu många som kommit hit. Men främst vill jag kunna det för vår vänfamilj som talar Dari och kommer från Afghanistan. Ett plus är att den är väldigt lik Persiskan så då skulle jag kunna göra mig förstådd och förstå Persisk-talande också. 
  10. Isländska - Hade svårt att komma på denna sista men gillar isländska och det är coolt att kunna ett språk som så få talar. Min mamma tyckte jag borde välja Finska eftersom jag kom fram till att det var det nordiska landet jag skulle flytta till om jag skulle flytta till ett annat nordiskt land (hon valde Danmark). Men Island var egentligen mitt förstahandsval om det inte vore för att jag skulle sakna naturen som Sverige och Finland (och Norge) har.