torsdag 17 december 2015

Låt oss skoja till det om kvinnomisshandel!

Jag är så jävla arg! Så förbannat arg.
Har kollat på serien Outlander på Viaplay och har tyckt den var riktigt bra. Vissa delar gjorde mig smått arg och frustrerad innan med men större delen tyckte jag om.
Tills avnsitt nio där "the dream guy", killen en trånat efter, som är seriens hjälte misshandlar och förnedrar (i form av smisk med ett bälte medan hon skriker och försöker komma undan) sin fru (huvudpersonen) samtidigt som käck, skotsk musik spelas som att det vore något lustigt. Och han ler under tiden som att det vore en rolig lek! :S
Efteråt skojas det om det som om att hennes rädsla, förnedring och smärta var något komiskt. Som att hon är löjlig.
Jag slutade kolla strax efter för att jag grät av upprördhet och ilska men jag läste på internet att hon förlåter honom och allt är bra sen.
FUCK Diana Gabaldon som skrivit böckerna serien är baserad på! I böckerna våldtar han henne också nästa dag men det vet jag inte om det är med i serien eftersom jag slutade kolla.
FUCK regissörer, producenter och skådespelare som varit med och förlöjligat en sådan allvarlig och hemsk sak som kvinnomisshandel som är ett enormt problem världen över.
Och FUCK Viaplay och kanalen Starz som väljer att visa det. Jag är helt paff!
JAG känner mig förnedrad av att ha sett det! Jag ville så gärna att hon skulle lyckas ta sig loss och fly bort från honom och aldrig se honom mer. Kanske till och med döda honom i självförsvar. Men nej, sen fortsätter "kärlekshistorien" som vanligt.

En är ju van vid sexism i nästan all media redan men jag var inte beredd på den här nivån.
Alltså jag är så äcklad och förfärad att människor faktiskt satte sig och tyckte att det vore en bra idé att spela in och visa upp på tv. Och att dom, om dom ABSOLUT måste ha med den scenen, inte tar det seriöst och visar den som den allvarliga och sjuka handling som det är.

Men jag tycker inte det borde varit med alls.
Och alla som hävdar att det hör till det historiska autentiska bilden av 1700-talet (där serien mestadels utspelar sig) kan ju bara gå och gräva ner sig. När kvinnor får ha hår under armar och på ben och har oplockade ögonbryn i serier och filmer där en varken kan eller skulle kunna sköta sånt så kan vi kanske tala om det är något vi behöver visa upp så mycket och visuellt på tv.

Jag är så grymt sur också för det är ju en spännande historia utöver förtryck, misshandel, förnedring och hat mot kvinnor.
Jag hade så gärna velat se klart serien, se vad som händer. Det känns så ofärdigt och för det hatar jag skaparna ännu mer! :(