onsdag 11 juni 2014

På plats

Hej hej hallå!
Här rullar det på.

Jag och Lovisa är på plats i byn Aponoapono ca 3 km utanför Suhum för att lära oss och skriva en rapport om kakaokooperativet ABOCFA.
Vi kom hit i söndags och idag kommer också Eleanor som pga sin examen och visumkrångel inte kunde åka förän igår.
I måndags fick vi lära oss dom många steg och mellanhänder som krävs innan kakaon kan exporteras och bli choklad. Sen fick vi se en odling och hur en beskär.
Igår var vi runt och träffa lite bönder som vi fick prata med och se ännu flera kakaoodlingar men vi fick också se hur en gör palmvin och palmolja.
Vad vi ska göra idag vet jag inte riktigt men det är lugn och skönt här och om det inte vore för knotten som äter upp oss så vore det nästan perfekt.
Fast jag saknar förstås dom andra i klassen som åkt iväg till sina projekt och andra fina människor jag lärt känna. Men hem till Sverige längtar jag nästan inte alls. :-P

Stora kramar!