tisdag 13 oktober 2015

Röda Korset, Folkuniveritetet, Fairtrade, Katthemmet och katter


Hallå hallå.

I helgen var jag på Arlanda för en utbildning med Röda Korset för häktesbesök.
Det var så himla givande och intressant och jag sög i mig ALLT! Var också så väldigt upplyftande att få träffa engagerade människor, som gör något, bryr sig.
Igår var jag på Folkuniversitetet och fixade med 500 goodiebags som ska delas ut på torsdag då det är den Fairtrades fika dag. Så kvart i sex på morgonen ska jag och några till stå på stationen och dela ut dom till tågresenärer. Sen ska vi stå på Hemköp och dela ut fika och förhoppningsvis informera lite.
Idag har jag ett läkarbesök och sedan katthemspass på kvällen.

Men jag är så trött. En stor del av mig vill bara ligga hemma och sova hela dagarna. Tack gode gud för katterna. Att jag har dom som får mig att känna någon glädje i alla fall och en hel massa kärlek och ömhet. Att ta hand om dom är det viktigaste och det hjälper mig orka vakna och gå upp. Till och med MammaKatt som jag inte ens får röra fyller mig med en så intensiv ömhet.
Jag tror verkligen det är viktigt att ha något som är större än en själv, att älska och engagera sig i. Utan det är det lätt att bli alldeles för egocentrerad när en mår dåligt och då liksom gå vilse i sig själv. Ätas upp av sitt inre.
Nä, utan katter och allt det andra jag engagerar mig i så skulle jag ha lagt mig ner för länge sen. Det hade varit så lätt. Jag hade också varit en sämre människa.
För hur dåligt jag än mår och usel jag känner mig så vet jag ändå att jag är en god människa. Jag är snäll, medveten, empatisk och engagerad i annat än mig själv. Det känns skönt att åtminstone ha det och att även om jag ofta inte kan fungera för min egen skull så är jag ännu inte så trasig att jag inte kan fungera för andra.