måndag 23 mars 2015

I spoke to soon


Hej!

Det jag skrev i mitt förra inlägg kom och bet mig i arslet.
För en vecka sen idag började jag få diarré, känna mig otroligt trött och få feber. Höll på att svimma framför alla ungar och var tvungen att ligga på golvet en lång stund för att sedan med hjälp släpa mig tillbaka till mitt rum och säng. Jag förlorade mer vätska än vad jag stoppade i mig under hela dagen.

Tänkte först jag skulle vänta tills nästa dag med att åka till kliniken. Det var dumt. För på natten fick jag 39.8c feber och hade så ont i varenda cell i min kropp att jag inte stod ut mer. Staplade mig ur mitt rum och väckte halva huset och blev sen körd till kliniken.

Kände mig bättre snabbt efter att jag börjat få dropp men var fortfarande väldigt svag och förlorade fortfarande vatten.
Fick vara kvar där ungefär tolv timmar innan jag inte orkade vara kvar där längre och åkte hem. Kliniken är inte direkt fräsch, bekväm eller ett bra ställe att vila på.
Men mådde fortfarande inte bättre så dagen därpå, onsdag, åkte jag till ett sjukhus i Accra som mitt försäkringsbolag tyckte jag skulle åka till. Blev inlagd och fock spendera över två frustrerande dygn där tillsammans med en minst lika frustrerad Australienska som jag fick dela rum med.
Vår frustration kom från att även på ett av deras bästa sjukhus så görs allting väldigt ineffektivt och långsamt. En får tjata och tjata och bråka för att få saker gjorda.
Jag har blivit stucken i varenda duglig ven i mina armveck och på mina händer för dropp och dom lyckades väldigt dåligt med att få det bra.
Blev stucken iallafall 17 gånger. 14 i händerna, som är helt täckta i blåmärken nu, och 3 gånger i armvecken.
I början var det svårt för att jag var så uttorkad att mina vener "kollapsat" enligt läkaren men sen var vet jag inte varför dom hade så svårt. Jag är normalt lätt att sticka och tycker heller inte att det gör särskilt ont. Men det där var så sjukt smärtsamt.
Jaja, kom hem i fredags och har typ inte orkat nått sen dess.
Blev dessutom förkyld på sjukhuset (jävla air-condition) så har dragits med hosta. Fast det verkar bättre idag.
Har ALDRIG varit så sjuk i hela mitt liv. Allt på grund av någon jäkla bakterie som jag inte har någon aning om hur jag fått i mig! Har seriöst inte hunnit vara oförsiktig än..
Är otroligt rädd att bli sjuk igen!